چرا سئو برای کسب و کار شما مهم و حتی حیاتی است؟

0

آیا هزینه کردن و زمان گذاشتن برای سئو ارزشش را دارد؟ آیا بهتر نیست این بودجه را در بقیه کانال‌های بازاریابی خود هزینه کنید؟ آیا مردم هنوز از وب‌سایت‌ها انقدر استفاده می‌کنند که برای بهبودش کلی زمان بذاریم؟ آیا سئو برای کسب و کار شما مهم است؟

 همه اینها سوالاتی است که ممکن است باهاش برخورد کنید. همراه من باشید تا در این مطلب بفهمیم چرا سئو مهم است؟

 

۱- آیا کلید واژه‌های کسب و کار شما ارزش سئو دارند؟

اولین سوالی که از خودتون باید بپرسید همین است. لازم نیست متخصص سئو باشید تا این نکته را بفهمید. کافی است لیست کوچکی از خدمات و کلمات کسب و کار خودتون رو در گوگل جستجو کنید تا از این موضوع با خبر شوید. چطورش را اجازه دهید با یک مثال بگویم.

فرض کنید شما یک فروشنده سیمان هستید. شاید مهمترین کلید واژه شما خرید سیمان باشد (و یا هر چیز دیگری که فکرش را می‌کنید). اگر خرید سیمان را گوگل کنیم نتایج پیشنهادی گوگل را میبینید:

 

جستجوی گوگل برای سیمان

 

 

همانطور که می‌بینید کلمات مرتبطی به نمایش درآمده است که نشان دهنده این است که کاربران چه کلید واژه‌های مرتبطی را سرچ می‌کنند. حتی در بین کلمات خرید اینترنتی سیمان را هم میبینیم که نشان می‌دهد کاربران صنعت رفتار خرید اینترنتی را نیز در این صنعت دارند.

خب تا اینجا فهمیدیم که کاربران در رابطه با سیمان سرچ‌های متنوعی دارند. اما میزان سرچ هر کدام از این کلید واژه‌ها چقدر است؟ ابزار مناسب دیگری که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد گوگل ترندز است. برای نمونه من چند کلید واژه مهم این صنعت را در زیر بررسی کرده‌ام:

 

بررسی گوگل ترندز برای کلمه سیمان

 

نمودار بالا به ما می‌گوید در یک مقیاس نسبت بهم سیمان ۹۶ واحد، قیمت سیمان ۲۲ واحد و خرید سیمان ۱ واحد جستجو می‌شود.باید توجه کنید که این اعداد تعداد جستجو نمی‌باشند و تنها نشان دهنده یک نسبت بین ۳ کلمه جستجو شده است. به بیان دیگر کلمه سیمان تقریبا ۴ برابر کلمه قیمت سیمان جستجو می‌شود. 

این مدل جستجوها و ارزیابی‌های اولیه کلید واژه به شما کمک می‌کند که بفهمید که چرا سئو مهم است .

 


۲- آیا رقبای شما اهمیت زیادی برای سئو قائل هستند؟

روش دیگری که حتما باید قبل از استخدام یک مشاور سئو به آن توجه کنید این است که آیا در صنعت شما رقابت برای کسب جایگاه‌های برتر سئو زیاد است یا کم؟

ابتدایی ترین کار این است که برای مثال همان کلمه خرید سیمان را گوگل کنید. خواهید دید که در صفحه اول گوگل کسب و کارهای زیادی به فروش سیمان از طریق وب سایت مشغول هستند. بنابراین این قضیه یک سیگنال به شما می‌دهد که رقبای شما احتمالا بازدید کننده‌های زیادی دارند.

ترفند: به روشی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید کلمه خود را جستجو کنید. با استفاده از این دستور به گوگل می‌گوییم تمام صفحاتی که در عنوان آنها خرید سیمان است را جستجو کند. نتیجه باور نکردنی است:

 

ارزیابی رقبا با گوگل

 

۳۱۳ هزار صفحه در دیتابیس گوگل وجود دارد که کلمه خرید سیمان را در عنوان خود دارند. رقابت به نظر بسیار بالاست! 

به صفحه رقبای خود و مخصوصا رقبای صفحه اول بروید و ببینید که سایت آنها چه کاری دارد انجام می‌دهد. آیا فروشگاه اینترنتی دارند؟ آیا قیمت سیمان را اطلاع می‌دهند؟ آیا اقدام به تولید محتوا کرده‌اند؟ هر کدام از این رفتارها استراتژی سئو مناسب خود را برای کسب جایگاه برتر دارد.

 


۳- ۹۹ درصد صفحات هیچ بازدید ارگانیکی ندارند!!!

باورتان بشود یا نشود آمارها می‌گویند ۹۰ درصد صفحات سایت‌ها از طرف گوگل بازدیدی ندارند

 

۹۰ درصد سایت ها هیچ ترافیک ارگانیکی ندارند

داشتن یک سایت بدون سئو مثل فریاد زدن با دهان بسته است!!! هیچ کس صدای شما را نمی‌شنود

آیا سایت شما جزو ۹۰ درصد است یا اینکه می‌خواهید در بین ۱۰ درصد باشید؟ 

 

فریاد سئو با دهان بسته

 

اگر هدف شما قرار گرفتن در بین ۱۰ درصد سایت‌ها است دلیل دیگری از این واقعیت است که چرا سئو مهم است.

 


۴- سئو تضمین کننده بازدید پیوسته کاربران است

اگر تجربه دیجیتال مارکتینگ داشته باشید حتما دیده‌اید که در هنگام بالا بودن کمپین ترافیک زیادی به وب سایت شما ریخته می‌شود. مثل تبلیغات بنری، تبلیغات گوکل ادوردز، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … .

در همه این نوع تبلیغات شما تا زمانی که پول بدهید و در معرض نمایش باشید بازدید سایت خواهید داشت و اگر خوش شانس باشید و کمپین شما مناسب طراحی شده باشد ممکن است درصد کمی از بازدیدکنندگان بعدها دوباره به وب سایت شما برگردند. چیزی که اصطلاحا به آن Retention گفته می‌شود.

اما وقتی سایت شما به طور اصولی برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد به طور یکنواخت و پیوسته و مهمتر از همه رایگان ترافیک خواهید داشت. و این قضیه یکی از مهمترین دلایلی است که برای کسب و کار شما چرا سئو مهم است.

 


۵- دستیابی به مهمترین کلید واژه‌های صنعت نیازمند SEO است

اصولا مهمترین کلید واژه‌های یک صنعت نیازمند تلاش مداوم و اصولی سئو هستند. منظورم از کلید واژه‌های مهم، کلید واژه‌هایی است که یا سرچ ماهانه زیادی دارند و یا اینکه قصد خرید کاربر در این جستجوها بالاست مثل کلمه خرید سیمان. 

به آمار زیر نگاه کنید: 

حجم جستجوی کلمات در گوگل

 

از بین نزدیک به ۲ میلیارد کلید واژه بررسی شده تنها یک صدم درصد آنها بیشتر از ۱۰ هزار جستجوی ماهانه دارد و یا به بیان دیگه کمتر از ۲ درصد کلمات بیشتر از ۱۰۰ بار در ماه سرچ می‌شوند. 

این آمار به ما می‌گوید که برای دستیابی به ۲ درصد کلمات پر سرچ و احتمالا پر رقابت نیازمند به فرایند منظم و اصولی سئو داریم و بدون سئو حرفه‌ای نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سهم زیادی نصیب کسب و کار شما بشه.

 


۶-  بدون سئو سهم مهمی از بازار شما نصیب رقبا می‌شود

فرض کنید شما در طبقه چهارم یک پاساژ فروشگاهی دارید و رقبای شما در طبقه اول و ابتدای ورودی پاساژ مغازه‌هایی با ویترینی جذاب دارند. چقدر شما شانس دارید که سرریز مشتری رقبا نصیب شما بشود؟

با همین منطق فرض کنید شما در صفحه چهارم و رقبای شما در صفحه اول و به خصوص دم در ورودی پاساژ گوگل (سه رقیب اول) چقدر شانس دیده شدن را به شما می‌دهند؟ طبق آمار سه رتبه اول گوگل بیشتر از ۷۰ درصد کلیک‌ها را از آن خود می‌کنند.

اگر نکته اول این مقاله به شما می‌گوید که کاربران بالقوه کلمات مرتبط با صنعت شما را سرچ می‌کنند، بد نیست این نکته را هم بدانید: 

به طور کلی ۵۱ درصد کل ترافیک وب‌سایت‌ها از گوگل می‌آید، ۱۰ درصد از ادوردز، ۵ درصد از سوشیال مدیاها و ۳۴ درصد از سایر منابع

البته به تجربه می‌گویم که این آمار در ایران خیلی متفاوت‌تر هم می‌شود. چون که با تحریم هایی که ایران در ارائه تبلیغات مثل ادوردز، اینستاگرام، فیسبوک و … دارد، وزن ترافیک ارگانیک گوگل به شدت بالاتر هم می‌رود و این رقم شاید به ۸۰ درصد هم برسد. همه اینواقعایت اهمیت حیاتی سئو را برای شما نشان می‌دهد و راحت‌تر به این سوال پاسخ خواهید داد که چرا سئو مهم است.

 


۷- کیفیت ترافیک گوگل بسیار بالاست

اگر سری به آمار گوگل آنالیتیکس خود بزنید و نرخ تبدیل (Conversion Rate) کانال‌های مختلف بازاریابی را باهم مقایسه کنید میبینید که گوگل جزو بهترین‌ها و در خیلی از موارد بهترین نرخ تبدیل را دارد. دلیل این امر هم کاملا مشخص است:

اول اینکه گوگل مثل بعضی از تبلیغات (از جمله تبلیغات بنری در ایران) ترافیک فیک و الکی به سمت شما سرازیر نمیکند. هر کاربری که از گوگل وارد وب سایت شما می‌شود یک انسان است نه یک ربات

دوم اینکه کاربری که در گوگل کلمه‌ای را سرچ می‌کند نیازمند اطلاعاتی است که سرچ کرده است. این یعنی ‌Native ترین (همسان‌ترین) نوع تبلیغات. یعنی جایی قرار گرفته‌اید که کاربر دقیقا نیاز به شما دارد.  بنابراین این نرخ تبدیل بالای گوگل به هیچ عنوان بیخود نیست.

 


۸- سئو نسبت به سایر تبلیغات ارزان است

سئو مجانی نیست اما بسیار کم هزینه‌تر از سایر تبلیغات است. برای موفقیت در سئو شما نیازمند استخدام نیرو یا استفاده از یک متخصص سئو هستید. در کنار آن هزینه‌هایی مثل خرید بک لینک و ریپورتاژ و … دارید. اما واقعیت این است که اگر حداقل یکبار سابقه سایر تبلیغات دیجیتال را داشته باشید خیلی زود متوجه می‌وشوید که هزینه آن بسیار کمتر و نتایج آن بسیار پایدارتر است (رجوع کنید به دلیل ۴ همین مطلب).

بنابراین سئو در بودجه بازاریابی شما سهم کوچک و بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت و اگر از دید اقتصادی هم به تبلیغات نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سئو اهمیت زیادی برای شما دارد.

 


جمع بندی

اینکه چرا سئو مهم است دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد و در این مطلب سعی کردم مهمترین آنها را برای شما بیان کنم.  استفاده از سئو و اصول بهینه سازی وب سایت همیشه مزایای زیادی را برای کسب و کار شما به بار می‌آورد. البته اگر با کیفیت و طبق برنامه و پلن این کار انجام شود.

نظر شما چیست؟ چرا سئو مهم است؟ چه دلایل دیگری را برای استفاده کردن یا نکردن از سئو دارید؟ نظرات شما را حتما میخوانم و جواب خواهم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.